Kişinin yaneşeliığı toplum zarfında değeri olan , kudret, biçimci ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğalışverişme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanılamamı mimarilabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına mutabık ) bileğalışverişme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık gereğince;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğalışveriştirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğalışverişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler muhtevain aynıdır. Amaçların içeriği ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğalışverişebilir, ancak sürecin doğası bileğalışverişmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birfena filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün tanılamamı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğalışverişikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğalışverişikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, insanoğlu muhtevain ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere mutabık olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin alışverişletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri kabil mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim tamamlanmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belirli bir niyet ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise kendi kendine vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir mekanizma olarak ele hileındığında ise eğitim sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Pınar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; okul zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, sınav mealları kabil istenilen davranış bileğalışverişiklikleridir.